Tuja brabant - prośba o poradę

Uprawa drzew i krzewów iglastych. Choroby, szkodniki itd.
ODPOWIEDZ
michasm93
Witamy na forum!
Witamy na forum!
Posty: 1
Rejestracja: 2015-06-07, 21:56

Tuja brabant - prośba o poradę

Post autor: michasm93 »

Witam serdecznie wszystkich forumowiczów,
po krotce o moim problemie a właściwie problemie moich iglaków. Jestem początkującym szkółkarzem, od dwóch lat rozwijam ofertę swojej szkółki. Posiadam głównie tuje brabant oraz daglezje olbrzymie, ale mam też troszkę modrzewi, świerków, jodeł i cyprysów. Do rzeczy - do tej pory kupowałem sadzonki, często od dużych producentów za granicami Polski, sadziłem do gleby i po przesezonowaniu sprzedawałem. Przeprowadzałem standardowe zabiegi typu opryski przeciwko grzybom, owadom etc. Nic moich roślinek nie brało, mimo przesadzeń przyjmowanie było na poziomie 99%. W tym roku na mojej szkółce pojawiły się problemy, które spedzają mi sen z powiek. Otóż kupiłem dwie parte sadzonek - są to głównie tuja Brabant i cyprysy - jedne z Polski, drugie z Niemiec. Przywiozłem je w pęczkach (kopane z gleby), przygotowałem glebę, wsadziłem tak jak te z poprzednich lat. Pierwsza partia była ładna przez jakieś 3 tygodnie, aż do czasu w którym tuje zaczęły jednostronnie żółknąc, tj. jedna strona gałązki była żywozielona, piękna i bez oznak jakichkolwiek urazów, inna miała żółte, poschnięte gałązki. Były to rośliny około 1 metra, więc trochę się obawiałem. Jeździłem po porady do okolicznych centrów ochrony roślin, mimo wydania dość sporej ilości środków na Krystalony, środki przeciwgrzybiczne i odzywki - problem się pogłębiał a tuje marniały w oczach. W końcu w raz z jedną Panią z ogrodniczego doszliśmy do wniosku, że jest to przypalenie słoneczne. Tuje przyjechały w pęczkach a gorący marcowo-kwietniowy wiatr je poparzył. Pozostawiłem je samym sobie, dając im czas na regenerację. Na tą chwilę problem się zatrzymał, lecz tuje strasznie "wyłysiały", te porażone koncówki musiały poopadać. W połowie kwietnia przywioz