Dobrzy ludzie !
Wszystkiego dobrego na nowy sezon !
Powiedzcie mi jak zrobić rabatę podwyższoną do warzywnika? Wiem, że powinna składać się z różnych warstw, ale z jakich i jak po kolei ?
Pozdrawiam, Kasia
rabata podwyższona
Kasiu! Rabatę podwyższoną można zbudować w dwojaki sposób. To o czym wspominasz ( kilka warstw) to rabata wygrzbiecona. Budowa jej wymaga sporo pracy i dużo materiału. Rabatę ustawiamy w kierunku z północy na południe. Najpierw należy z około 1,5 metrowej szerokości i dowolnej długości powierzchni gleby usunąć na głębokość ok 25 cm porośniętą warstwę górną. Na środkowym pasie szerokości od 50 do 90 cm układamy chrust, łodygi bylin, w taki sposób, aby większe części roślin nie wystawały potem spod ziemi. Na to układamy odwróconą darń. Na tym z kolei układamy ok 15 cm grubości warstwę opadłych liści i innych zielonych odpadków. Na to 5 cm warstwę gleby. Kolejną warstwę o grubości 10 cm układamy z kompostu grubego. Na koniec dajemy jeszcze jedną warstwę tej samej grubości z ziemi do sadzenia lub zasiewu, składającej się z warstwy ornej gleby z dodatkiem 1/3 przesianej ziemi kompostowej. Przy takiej budowie chrust, darń i listowie rozkładając się pod wpływem wilgoci dają ciepło.
W skrócie konstrukcja kopca:
1. środek z gałęzi i łodyg
2. murawa położona odwrotnie
3. warstwa listowia
4. warstwa gleby
5. surowy kompost
6. ziemia ogrodnicza
Zawartość próchnicy w grządce wygrzbieconej wpływa na polepszenie zbiorów. Niekorzystnym aspektem takiej uprawy, jest fakt, ze ze względu na bardzo wysokie zasilanie azotem przez pierwsze trzy lata nie powinno się w ten sposób uprawiać sałaty ani szpinaku. Natomiast znakomicie nadają się do takiej uprawy pomidory, papryka, ogórki i cukinia, ponieważ magazynują niewiele azotanów w owocach. Przy takiej grządce, na bocznych powierzchniach rośliny trzeba wysiewać lub sadzić w bruzdach, ponieważ inaczej będą miały za mało wody.
W skrócie konstrukcja kopca:
1. środek z gałęzi i łodyg
2. murawa położona odwrotnie
3. warstwa listowia
4. warstwa gleby
5. surowy kompost
6. ziemia ogrodnicza
Zawartość próchnicy w grządce wygrzbieconej wpływa na polepszenie zbiorów. Niekorzystnym aspektem takiej uprawy, jest fakt, ze ze względu na bardzo wysokie zasilanie azotem przez pierwsze trzy lata nie powinno się w ten sposób uprawiać sałaty ani szpinaku. Natomiast znakomicie nadają się do takiej uprawy pomidory, papryka, ogórki i cukinia, ponieważ magazynują niewiele azotanów w owocach. Przy takiej grządce, na bocznych powierzchniach rośliny trzeba wysiewać lub sadzić w bruzdach, ponieważ inaczej będą miały za mało wody.
Drugi sposób to zbudowanie podwyższonego, ogrodzonego zagonu wysokości ok 60 cm, szerokości 1,5 m i długości 3- 4m. Na początek należy oczyścić wybrane miejsce z chwastów i darniny. Następnie trzeba wykopać bruzdę przez całą długość przyszłego zagonu. Wykopaną ziemię należy umieścić na taczkach bądź folii ogrodniczej. Ziemię w wykopanym rowku należy poluzować widłami. Wzdłuż pierwszej bruzdy należy wykopać drugą, a ziemię z niej przerzucić do pierwszej. Gleba w drugiej bruździe powinna zostać poluzowana tak samo jak w pierwszej. Proces ten należy kontynuować na szerokości całego zagonu. Kiedy dotrzemy do końca zagonu, wierzchnią warstwę ziemi z pierwszego rowu należy wrzucić do ostatniego. Widłami kruszymy grudy ziemi, dodajemy kompost lub inne nawozy, mieszamy je z pierwszą 10 cm warstwą gleby. Teraz trzeba już tylko nadać zagonowi odpowiedni kształt i ogradzamy go by podczas deszczu ściany zagonu nie erodowały. Ogrodzenie zagonu można zrobić z drewna, kamieni, cegieł lub pustaków. Należy unikać ogradzania gotowymi impregnowanymi rolborderami, gdyż zawieraja trujące związki arsenu, należy też unikać drewna zabezpieczonego pentachlorofenolem. Takie gotowe płotki nadają się jedynie do ogradzania roślin ozdobnych.
- ogrodniczka65
- Witamy na forum!
- Posty: 14
- Rejestracja: 2008-03-23, 13:06