Tuje - sadzenie, uprawa, pielęgnacja
Tuje - sadzenie, uprawa, pielęgnacja
Witam wszystkich.
Mam działkę na suchym terenie i chciałbym wzdłuż siatki posadzić tuje do połowy jednej strony przy samej siatce jest glina. Działka jest cała w chwastach które wczoraj wyciąłem jednak z tego co czytam w miejscu sadzenia tui nie może być żadnej trawy, chwastu.
Moje pytania .
1. Czy mogę wzdłuż siatki tam gdzie będą rosły tuje popryskać Randapem aby usunąć chwast?
2. Jakie tuje najlepsze są na takie warunki?
3. Czy w dołki które będę wsadzał tuje starczy jak zasypie torf?
4. Gdy już zasadzę co robić aby wokół tuj nie rosła mi trawa ani chwast
5. Kiedy zasypać korą
P.S Jestem kompletnym amatorem dlatego pytania co dla niektórych mogą być banalne
Mam działkę na suchym terenie i chciałbym wzdłuż siatki posadzić tuje do połowy jednej strony przy samej siatce jest glina. Działka jest cała w chwastach które wczoraj wyciąłem jednak z tego co czytam w miejscu sadzenia tui nie może być żadnej trawy, chwastu.
Moje pytania .
1. Czy mogę wzdłuż siatki tam gdzie będą rosły tuje popryskać Randapem aby usunąć chwast?
2. Jakie tuje najlepsze są na takie warunki?
3. Czy w dołki które będę wsadzał tuje starczy jak zasypie torf?
4. Gdy już zasadzę co robić aby wokół tuj nie rosła mi trawa ani chwast
5. Kiedy zasypać korą
P.S Jestem kompletnym amatorem dlatego pytania co dla niektórych mogą być banalne
Po kolei.
1. Możesz opryskać, ale potem będziesz musiał długo odczekać by w tym miejscu móc posadzić tuje. O tej porze roku najlepiej usunąć chwasty mechanicznie, przekopując glebę i wybierając je recznie. W ten sposób pozbędziesz się trwałych chwastów, na które nawet Roundup nie działa.
2. Najbardziej odpornymi na wszelkie niedogodności są tuje żywopłotowe, np. tuja Brabant oraz tuja Szmaragd, ale i te bez wody za długo nie pożyją. Jak wszystkie zimozielone rośliny potrzebują odpowiedniej ilości wody w podłożu a szczególnie przed zimą, kiedy to są narażone na suszę fizjologiczną. Niestety w samą glinę posadzić ich nie możesz.
3. Nie wystarczy wsypać torfu do wykopanego dołu i w niego wsadzić tuje. W samym torfie rośliny nie będą rosły. Najlepiej jeśli torf wymieszasz z zebraną wierzchnią warstwą gleby dodając przerobionego kompostu i w tak przygotowany dołek wsadzisz rośliny obficie je podlewając. Nie nawozimy roślin po posadzeniu. Pamiętaj, że tuje mają płytki system korzeniowy dlatego wierzchnia warstwa gleby musi być dobrze uprawiona, później już niewiele będziesz mógł zrobić.
4. Żeby ograniczyć rozrastanie się chwastów, przed posadzeniem wzdłuż ogrodzenia rozłóż geowłókninę lub przeznaczoną do tego celu, złożoną podwójnie agrowłókninę. Przed wsadzeniem natnij na krzyż miejsca w którym będziesz sadził rośliny i w tak przygotowane otwory sadź.
5. Korą drzew iglastych możesz obsypać szpaler od razu po posadzeniu tui.
Miłego sadzenia.
1. Możesz opryskać, ale potem będziesz musiał długo odczekać by w tym miejscu móc posadzić tuje. O tej porze roku najlepiej usunąć chwasty mechanicznie, przekopując glebę i wybierając je recznie. W ten sposób pozbędziesz się trwałych chwastów, na które nawet Roundup nie działa.
2. Najbardziej odpornymi na wszelkie niedogodności są tuje żywopłotowe, np. tuja Brabant oraz tuja Szmaragd, ale i te bez wody za długo nie pożyją. Jak wszystkie zimozielone rośliny potrzebują odpowiedniej ilości wody w podłożu a szczególnie przed zimą, kiedy to są narażone na suszę fizjologiczną. Niestety w samą glinę posadzić ich nie możesz.
3. Nie wystarczy wsypać torfu do wykopanego dołu i w niego wsadzić tuje. W samym torfie rośliny nie będą rosły. Najlepiej jeśli torf wymieszasz z zebraną wierzchnią warstwą gleby dodając przerobionego kompostu i w tak przygotowany dołek wsadzisz rośliny obficie je podlewając. Nie nawozimy roślin po posadzeniu. Pamiętaj, że tuje mają płytki system korzeniowy dlatego wierzchnia warstwa gleby musi być dobrze uprawiona, później już niewiele będziesz mógł zrobić.
4. Żeby ograniczyć rozrastanie się chwastów, przed posadzeniem wzdłuż ogrodzenia rozłóż geowłókninę lub przeznaczoną do tego celu, złożoną podwójnie agrowłókninę. Przed wsadzeniem natnij na krzyż miejsca w którym będziesz sadził rośliny i w tak przygotowane otwory sadź.
5. Korą drzew iglastych możesz obsypać szpaler od razu po posadzeniu tui.
Miłego sadzenia.
W pierwszym poście pisałeś,że nie chcesz chwastów między tujami więc najlepiej by było całość przekopać i powybierać a dopiero potem wyłożyć geowłókninę choć muszę powiedzieć,że jak tuje utworzą już dość pokaźny mur to z racji i cienia i pobierania składników pokarmowych nie pozwalają na jakiś duży rozrost chwastów, jednak przez kilka pierwszych lat jest inaczej.
Jeśli chodzi o ilości kompostu to niestety robię na oko. U mnie jest to kompost ze skoszonej trawy plus jakieś skórki z banana lub owoców z miękką skórką czy łupiny z cebuli i czosnku. Nic innego tam nie wyrzucam gdyż zbyt długo gnije. I jeśli mieszam z ziemią to jest to mniej więcej 1/5 - 1/4 całości Tylko,że ja nie muszę dodawać torfu - mam na ogrodzie odpowiednią ziemię.
Jeśli chodzi o ilości kompostu to niestety robię na oko. U mnie jest to kompost ze skoszonej trawy plus jakieś skórki z banana lub owoców z miękką skórką czy łupiny z cebuli i czosnku. Nic innego tam nie wyrzucam gdyż zbyt długo gnije. I jeśli mieszam z ziemią to jest to mniej więcej 1/5 - 1/4 całości Tylko,że ja nie muszę dodawać torfu - mam na ogrodzie odpowiednią ziemię.
Witam Forumowiczów!siarakks pisze:Ok dziękuje Gosiu za dobre rady
...I jeszcze jedno ma ktoś "przepis" na kompost....
siarakks jeśli mogę, to po co sobie utrudniać życie. O sadzeniu tui i przygotowaniu gleby wszystko już zostało powiedziane przez moich Poprzedników ( wyrazy uznania) z wyjątkiem tego, że w sklepach jest gotowe podłoże do iglaków. Tak więc jeśli ziemia zostanie już oczyszczona z chwastów i dobrze przekopana wystarczy do wykopanego dołka, przed posadzeniem tui nasypać tego podłoża( nie żałować). Można też przed posadzeniem drzewa wykopany dół mocno zalać wodą tak żeby to drzewko dosłownie pływało. Mamy jako taką pewność, że w początkowej fazie po posadzeniu będzie jej miało pod dostatkiem.
Pozdrawiam
Witam. Mam parę pytań na które nie znalazłem odpowiedzi w zakładce "iglaki"
Jak w temacie, chcemy z żoną przede wszystkim odgrodzić się od pola (ugoru) i zachodnich wiatrów a od strony południowej od spacerujących "gapiów". Czyli około 80 tuj. Chcemy posadzić tuje szmaragdowe (żywotnik zachodni) które po osiągnięciu odpowiedniej wysokości utworzą gęstą ścianę żywopłotu.
1) Czy odległość między tujami 60cm jest odpowiednia (czy może co 50cm)?
2) Chciałbym mieć w przyszłości dostęp do wewn. strony płotu żeby go ewent. odświeżyć farbą, czy posadzenie 60cm od płotu wystarczy?
3) Wiem że najpopularniejszym sposobem na ściółkowanie jest kora, ale zauważyłem że coraz więcej ludzi sypie płukany drobny kamień (żwir). Korę praktycznie co roku trzeba dosypywać a z kamieniem maiłbym problem raczej z głowy.
4) W miejscu gdzie będziemy sadzić tuje rośnie gęsta trawa, co będzie lepsze - zerwanie darni czy może (podpowiedź sąsiada) przekopanie tego glebogryzarką. Nie ukrywam że zrywanie darni trochę mnie przeraża, strasznie to pracochłonne. A może po prostu przekopać szpadlem?
Nie wiem jaka jest nasza ziemia (Ph) ale podłoże jest dosyć mocno gliniaste.
5) Czy wsadzając sadzonki do dołka wymieszać ziemię z piaskiem?
6) Tak na marginesie czym się różni geowłóknina od agrowłókniny?
Liczę na szczerą pomoc.
Pozdrawiam
Jak w temacie, chcemy z żoną przede wszystkim odgrodzić się od pola (ugoru) i zachodnich wiatrów a od strony południowej od spacerujących "gapiów". Czyli około 80 tuj. Chcemy posadzić tuje szmaragdowe (żywotnik zachodni) które po osiągnięciu odpowiedniej wysokości utworzą gęstą ścianę żywopłotu.
1) Czy odległość między tujami 60cm jest odpowiednia (czy może co 50cm)?
2) Chciałbym mieć w przyszłości dostęp do wewn. strony płotu żeby go ewent. odświeżyć farbą, czy posadzenie 60cm od płotu wystarczy?
3) Wiem że najpopularniejszym sposobem na ściółkowanie jest kora, ale zauważyłem że coraz więcej ludzi sypie płukany drobny kamień (żwir). Korę praktycznie co roku trzeba dosypywać a z kamieniem maiłbym problem raczej z głowy.
4) W miejscu gdzie będziemy sadzić tuje rośnie gęsta trawa, co będzie lepsze - zerwanie darni czy może (podpowiedź sąsiada) przekopanie tego glebogryzarką. Nie ukrywam że zrywanie darni trochę mnie przeraża, strasznie to pracochłonne. A może po prostu przekopać szpadlem?
Nie wiem jaka jest nasza ziemia (Ph) ale podłoże jest dosyć mocno gliniaste.
5) Czy wsadzając sadzonki do dołka wymieszać ziemię z piaskiem?
6) Tak na marginesie czym się różni geowłóknina od agrowłókniny?
Liczę na szczerą pomoc.
Pozdrawiam
Witam ponownie. Czy nie znajdę tu uprzejmych forumowiczów żeby pomogli mi w "poprawnym" posadzeniu znacznej ilości tuj?
PS: Może temat jest odgrzewany, ale w moich pytaniach jest parę niuansów na które niestety nie znalazłem odpowiedzi. A nie chciałbym zacząć mojej przygody z ogródkiem od wtopy, tym bardziej że to nie będzie mały wydatek.
Pozdrawiam wszystkich i proszę o jeszcze raz podjęcie tematu (tym bardziej że jest dobry czas na sadzenie).
PS: Może temat jest odgrzewany, ale w moich pytaniach jest parę niuansów na które niestety nie znalazłem odpowiedzi. A nie chciałbym zacząć mojej przygody z ogródkiem od wtopy, tym bardziej że to nie będzie mały wydatek.
Pozdrawiam wszystkich i proszę o jeszcze raz podjęcie tematu (tym bardziej że jest dobry czas na sadzenie).
- stealth004
- Powoli się rozkręca
- Posty: 45
- Rejestracja: 2011-03-29, 11:30
Re: Chcę posadzić tuje - PROSZĘ o pomoc
Peczek odpowiadam na Twoje pytania:
1. odległość między tujami 60 cm to absolutne minimum. Z jednej strony szybciej utworzy się zwarty żywopłot, z drugiej jednak za kilka lat roślinom będzie za ciasno i zaczną łysieć po stronach połączenia jednych z drugimi. Korzenie również będę konkurować o wodę i nawóz. Ja swoje sadziłam co 80 cm.
2. Posadzenie 60 cm od płotu spowoduje, ze za 10 lat (a może mniej)nie będziesz mógł do niego dojść. 1m to wystarczająca odległość.
3. Owszem pod względem konieczności corocznego dosypywania kory, żwir jest lepszy. Ja zdecydowałam się jednak na korę, ponieważ rozkładając się wzbogaca glebę o składniki pokarmowe i dożywia thujki. Dzięki próchnicy, jaka z biegiem lat będzie się z niej tworzyć gleba gliniasta rozluźni się i roślinom będzie łatwiej w niej żyć. Thuja to gatunek, który oprócz nawozu mineralnego (tj kupionego w sklepie) lubi dostać kompostu.
4 Osobiście przeszłam przez zrywanie darni (w moim przypadku była to raczej zapuszczona łąka, a nie trawka). Harówa jak nie wiem robiłam to cały miesiąc Glebogryzarka spowoduje tylko zasypania chwastów, które potrafią wyjść z głębokości 40 cm. Polecam przekopanie szpadlem i ręczne wybranie.
5 Polecałabym raczej wymieszanie ziemi z torfem, gdyż piasek nie posiada żadnych wartości odżywczych, a torf ogrodniczy również ma właściwości rozluźniające glinę. W dołki wsypywałam ziemię przeznaczoną do iglaków zakupioną w markecie budowlanym. Dodatkowo glebę pod dołkiem powinieneś rozluźnić szpadlem. Jeśli nie stać Cię na zakup takiej ilości ziemi, możesz wymieszać glinę z kompostem (nie żałuj go).
6 Geowłóknina to tkanina najczęściej czarnego koloru, grubsza i mocniejsza od agrowłókniny, która służy do wykładania na ziemi, hamująca rozwój chwastów. Nie dopuszcza ona poprostu światła i chwasty giną, ponadto jest na tyle mocna, że chwasty nie mogą jej przebić. Agrowłóknina służy głównie do okrywania roślin na zimę lub wczesną wiosną, chroniąc rośliny przez przemarznięciem oraz nadmiernym promieniowaniem słonecznym i wiatrem. Może mieć kolor biały, zielony lub czarny (brązowe też mi gdzieś w oko wpadły). Obie przepuszczają powietrze i wodę. Pod żadnym pozorem nie wolno ziemi wokół iglaków okrywać folią, zaparza ona bowiem korzenie roślin i w ten sposób roślinka mówiąc kolokwialnie jest ugotowana.
pozdrawiam
-- Ostatnio dodano 18 lut 2012, o 23:03 --
Jeśli chodzi o kompost ja na spodzie ułożyłam 10 cm warstwę drobnych gałązek na to wrzucam wszystko co organiczne,: skoszoną trawę, resztki roślin ogrodowych, obierki z warzyw, owoce, szyszki, korę, skorupki z jajek, kawałki tektury namoczonej w wodzie czyli jednym słowem wszystko co mi w rękę wpadnie i co może zgnić By rozkładało się szybciej można wrzucać pokrzywę lub wlać gnojowicę z pokrzywy (pokrzywę zalać wodą i zostawić aż zgnije, później wlać do kompostu - uwaga! ma bardzo niemiły zapach). w sklepach ogrodniczym dostępne są środki przyspieszające rozkład kompostu. Ja również go sypię. to ok 0,5 kg na 1m3 kompostu. Jak dżdżownice znajdę w ogrodzie, również je wrzucam, żeby napowietrzyły trochę mieszankę.
1. odległość między tujami 60 cm to absolutne minimum. Z jednej strony szybciej utworzy się zwarty żywopłot, z drugiej jednak za kilka lat roślinom będzie za ciasno i zaczną łysieć po stronach połączenia jednych z drugimi. Korzenie również będę konkurować o wodę i nawóz. Ja swoje sadziłam co 80 cm.
2. Posadzenie 60 cm od płotu spowoduje, ze za 10 lat (a może mniej)nie będziesz mógł do niego dojść. 1m to wystarczająca odległość.
3. Owszem pod względem konieczności corocznego dosypywania kory, żwir jest lepszy. Ja zdecydowałam się jednak na korę, ponieważ rozkładając się wzbogaca glebę o składniki pokarmowe i dożywia thujki. Dzięki próchnicy, jaka z biegiem lat będzie się z niej tworzyć gleba gliniasta rozluźni się i roślinom będzie łatwiej w niej żyć. Thuja to gatunek, który oprócz nawozu mineralnego (tj kupionego w sklepie) lubi dostać kompostu.
4 Osobiście przeszłam przez zrywanie darni (w moim przypadku była to raczej zapuszczona łąka, a nie trawka). Harówa jak nie wiem robiłam to cały miesiąc Glebogryzarka spowoduje tylko zasypania chwastów, które potrafią wyjść z głębokości 40 cm. Polecam przekopanie szpadlem i ręczne wybranie.
5 Polecałabym raczej wymieszanie ziemi z torfem, gdyż piasek nie posiada żadnych wartości odżywczych, a torf ogrodniczy również ma właściwości rozluźniające glinę. W dołki wsypywałam ziemię przeznaczoną do iglaków zakupioną w markecie budowlanym. Dodatkowo glebę pod dołkiem powinieneś rozluźnić szpadlem. Jeśli nie stać Cię na zakup takiej ilości ziemi, możesz wymieszać glinę z kompostem (nie żałuj go).
6 Geowłóknina to tkanina najczęściej czarnego koloru, grubsza i mocniejsza od agrowłókniny, która służy do wykładania na ziemi, hamująca rozwój chwastów. Nie dopuszcza ona poprostu światła i chwasty giną, ponadto jest na tyle mocna, że chwasty nie mogą jej przebić. Agrowłóknina służy głównie do okrywania roślin na zimę lub wczesną wiosną, chroniąc rośliny przez przemarznięciem oraz nadmiernym promieniowaniem słonecznym i wiatrem. Może mieć kolor biały, zielony lub czarny (brązowe też mi gdzieś w oko wpadły). Obie przepuszczają powietrze i wodę. Pod żadnym pozorem nie wolno ziemi wokół iglaków okrywać folią, zaparza ona bowiem korzenie roślin i w ten sposób roślinka mówiąc kolokwialnie jest ugotowana.
pozdrawiam
-- Ostatnio dodano 18 lut 2012, o 23:03 --
Jeśli chodzi o kompost ja na spodzie ułożyłam 10 cm warstwę drobnych gałązek na to wrzucam wszystko co organiczne,: skoszoną trawę, resztki roślin ogrodowych, obierki z warzyw, owoce, szyszki, korę, skorupki z jajek, kawałki tektury namoczonej w wodzie czyli jednym słowem wszystko co mi w rękę wpadnie i co może zgnić By rozkładało się szybciej można wrzucać pokrzywę lub wlać gnojowicę z pokrzywy (pokrzywę zalać wodą i zostawić aż zgnije, później wlać do kompostu - uwaga! ma bardzo niemiły zapach). w sklepach ogrodniczym dostępne są środki przyspieszające rozkład kompostu. Ja również go sypię. to ok 0,5 kg na 1m3 kompostu. Jak dżdżownice znajdę w ogrodzie, również je wrzucam, żeby napowietrzyły trochę mieszankę.
iza
- grzesiek.z
- Ekspert
- Posty: 160
- Rejestracja: 2010-11-08, 10:46
Re: Chcę posadzić tuje - PROSZĘ o pomoc
Witam odniosę się bardziej do podłoża, piszesz o podłożu dość gliniastym.
Nie wiem ile masz roślin do posadzenia, ale proponuję dobrze przygotować podłoże to najważniejsze, w przypadku podłoża gliniastego to ważniejsze niż ściółkowanie. Proponuję zaopatrzyć się w podłoże specjalne do iglaków z reguły jest to substrat wieloskładnikowy odpowiednio zbilansowany. Dodatek takiej ziemi to więcej niż połowa sukcesu, zalecam dołek większy i głębszy o 15 cm od średnicy doniczki lub bryły korzeniowej w przypadku roślin kopanych z gruntu.
Nie wiem ile masz roślin do posadzenia, ale proponuję dobrze przygotować podłoże to najważniejsze, w przypadku podłoża gliniastego to ważniejsze niż ściółkowanie. Proponuję zaopatrzyć się w podłoże specjalne do iglaków z reguły jest to substrat wieloskładnikowy odpowiednio zbilansowany. Dodatek takiej ziemi to więcej niż połowa sukcesu, zalecam dołek większy i głębszy o 15 cm od średnicy doniczki lub bryły korzeniowej w przypadku roślin kopanych z gruntu.
Pozdrawiam serdecznie Grzesiek
Re: Chcę posadzić tuje - PROSZĘ o pomoc
Z doświadczenia wiem, że sypanie kory na agrowłókninę nie ma sensu.
Ponieważ, gdyż...
- rozkładająca sie kora tworzy warstwę gleby na agrowłókninie, która stanowi podłoże dla chwastów
- natomiast agrowłóknina blokuje dostęp do korzeni roślin próchnicy, która tworzy się z kory
Tak więc, jeżeli agrowłóknina to "solo" (są w sprzedaży agrowłókniny brązowe, kolorem podobne do kory), lub na agrowłókninę żwirek bądź kruszywo. Korę należy wykładać warstwą min. 10 cm, aby nie rosły chwasty bezpośrednio na glebę (no niestety trzeba ją co sezon dosypywać). Rozwój chwastów hamują garbniki zawarte tylko w świeżej, niekompostowanej korze.
Ponieważ, gdyż...
- rozkładająca sie kora tworzy warstwę gleby na agrowłókninie, która stanowi podłoże dla chwastów
- natomiast agrowłóknina blokuje dostęp do korzeni roślin próchnicy, która tworzy się z kory
Tak więc, jeżeli agrowłóknina to "solo" (są w sprzedaży agrowłókniny brązowe, kolorem podobne do kory), lub na agrowłókninę żwirek bądź kruszywo. Korę należy wykładać warstwą min. 10 cm, aby nie rosły chwasty bezpośrednio na glebę (no niestety trzeba ją co sezon dosypywać). Rozwój chwastów hamują garbniki zawarte tylko w świeżej, niekompostowanej korze.
-
- Witamy na forum!
- Posty: 8
- Rejestracja: 2012-02-27, 19:58
Re: Chcę posadzić tuje - PROSZĘ o pomoc
Miejsce pokryte agrowłókniną można posypywać nawozem , nawadniać oraz stosować nawozy płynne. Na agrowłókninę można wysypywać wszelkiego rodzaju kamienie ozdobne, korę, grys.
Skoro agrowłóknina przepuszcza wode i nawóz rownież i próchnicę z kory.
Skoro agrowłóknina przepuszcza wode i nawóz rownież i próchnicę z kory.
Re: Chcę posadzić tuje - PROSZĘ o pomoc
Być może to ja coś w życiu przeoczyłem.
Czy widział ktoś z Was kiedyś las rosnący na żwirku?
A iglaki w lesie obłożone kamieniami ozdobnymi, grysem lub kruszywem?
Czy widział ktoś z Was kiedyś las rosnący na żwirku?
A iglaki w lesie obłożone kamieniami ozdobnymi, grysem lub kruszywem?
,,Ogród, który żyje w zgodzie z naturą żyje pełnią życia"